Den 10 november är det dags för en skånsk tradition som vi kallar Mårten gås. Det innebär en god gåsmiddag med härliga tillbehör och gärna skånsk äppelkaka som efterrätt och svartsoppa som förrätt. Men varför firar vi Mårten gås månne?

Middagen

Det som främst förknippas med Mårten gås är naturligtvis middagen som i traditionell mening består av svartsoppa till förrätt, stekt gås till huvudrätt och skånsk äppelkaka till efterrätt. Man brukar ofta dekorera gåsen med äpplen och vaniljstänger men det finns också andra sätt att dekorera den på. Menyn är från början gjord på olika ställen i Stockholm och äppelkakan hos Piperska Muren som är en restaurang i Stockholm. Detta var under 1800-talet. Gås åts redan men resten kom till allteftersom. Idag är äppelkakan naturligtvis helskånsk och så även äpplena då Skåne är äppelregionen nummer ett i Sverige.

Hur du vill ha tillbehören är din sak – ofta serveras det en äppelsallad eller en rödkålssallad till huvudrätten. Det finns dock otaliga varianter av tillbehör som du kan välja mellan.

Om du är sugen på att laga en Mårten gås-middag så finns det flera recept på nätet i olika variationer. Det finns även olika företag som erbjuder en passande matkasse men om det finns en som enbart är för traditionen Mårten gås är svårt att säga. Leta dig vidare och jämför olika matkassar och se vad som finns.

Varför firar vi Mårten gås?

Firandet hänger naturligtvis samman med ett helgon – Martinius eller St Martin som vi kallar honom i Sverige. Det var egentligen en biskop i Frankrike och högtiden firades förr i hela Europa och även i hela Sverige. Numera är den främst förknippad med skånska traditioner där den har bevarats som mest. Anledningen till att den mest existerar i Skåne idag är att det är där som det finns flest gäss idag. Och att äta gås var det man gjorde under den här middagen, detta för att äta sig ordentligt mätta innan den kommande fasteperioden som inträffade efter jul. Mårten Gås har firats ända sedan medeltiden. Dock har det varit de högre stånden och överklassen som har kunnat inta middagen och då framför allt gåsen då gäss var dyra flygfän.

Varför man just äter gås har en annan förklaring. Det var nämligen så att det sägs att helgonet Martin bodde i ett stall med gäss som var hans gömställe en längre tid. Han var från början en soldat men skulle bli korad till biskop mot sin vilja. Han valde därför att gömma sig och gömstället blev just ett gåsastall.

Det finns dock en annan förklaring till Mårten gås – Martin Luther som var reformatorn till protestantismen föddes dagen innan Mårtensafton, vilket gör det lite oklart vilken Martin vi faktiskt syftar på när vi firar Mårten Gås. Idag har dock många traditioner gått in i varandra och blivit sina egna av olika anledningar, men gåsamiddagen består till mångas glädje.

Har du inte tidigare ätit en gåsamiddag? Då är det hög tid att göra det nu lagom till 10 november.