Världens olika länder bjuder på en stor variation av smaker. Maten är en stor del av ett lands kultur och tradition. Det innebär också att du har möjlighet att upptäcka och bättre förstår ett land eller en region genom att testa kända maträtter därifrån. Som tur är finns det många bra restauranger i Sverige som erbjuder autentiska maträtter från olika regioner. Med andra ord behöver du inte resa långa sträckor för att upptäcka världen genom dess smaker.

Sushi

Är du nyfiken på Japan och japansk kultur? Då är god sushi från Sushi Yama ett måste att prova. Det är en populär restaurangkedja som erbjuder sushi av högsta kvalitet. De använder endast noggrant utvalda, hållbara råvaror för den bästa smakupplevelsen. En stor fördel med Sushi Yama är att de har sushirestauranger över hela landet, exempelvis i Stockholm, Borås och i Boden.

Sushi är den japanska maträtt som fått störst genomslag utomlands. Det är en rätt som består av kokt ris med risvinäger i kombination med rå eller tillagad fisk eller andra ingredienser. Ofta serveras sushi med soja, ingefära och wasabi. Maträtten är nästan 2000 år gammal och uppkom som ett sätt att öka hållbarheten på fisk och ris.

Napolitansk pizza

Den traditionella pizzan kommer från Napoli i Italien. Den napolitanska pizzan görs i två varianter: Pizza Marinara och Pizza Margherita. År 2017 utsågs sättet att tillaga napolitansk pizza på till ett kulturarv av Unesco. Det finns massor med pizzerior runt om i Sverige, men eftersom det blivit dyrare att köpa färdig pizza är det allt fler som testar på att laga sin egen napolitanska pizza hemma.

Pad thai

Drömmer du om Thailands vackra stränder, men har inte möjlighet att flyga dit? Då kan du istället laga den thailändska nationalrätten pad thai. Den består av stekta risnudlar med kyckling, räkor eller tofu samt ägg, böngroddar, chili, lime och jordnötter.